Радіо КалушFM (095) 633-12-68 Пн.-Сб. 09:00- 18:00, Нд.- вихiдний

На Долинщині виявили уламки літака, який був збитий 1946 року в бою з УПА (ФОТО)

Переглядів: 360

У Долинському районі, що на Франківщині, виявили уламки літака Іл-2, який був збитий узимку 1946 року в бою з упівцями. Про це повідомлять у соціальній спільноті «Артефакти, знайдені на території України (АЗТУ) і за її межами», інформує «Калуш ФМ».

«Звісно що насамперед цікава дата, ніби і війни не було, але...

Отже, за порядком. Конкретно за цей літак уже не раз чули, але, нажаль, не могли знайти сліди тих боїв. Наш колега Ростик, що вже не раз допомагав із пошуками місць падінь літаків, знайшов опис боїв взимку 1946 року. Якраз там і була згадка про збитий літак та приблизна локація. І за два роки пошуків він знайшов місце, де впав літак. Воно виявилося, згідно з описом з книжки «Нескорена Долинщина», в двох кілометрах від місця бою УПА з НКВС.

Як ідеться в дописі, взимку 1946 року війська НКВС оточили воїнів УПА в урочище Ясенів. Один зі стрільців УПА виявився зрадником і здав КДБ місце дислокації. Але радянські військові не змогли взяти штурмом висоту і тому запросили авіапідтримку. Їм надали 2 літаки. Під час польоту пілоти помилилися з координатами і обстріляли свої ж позиції. Через що були обстріляні радянськими військами і один літак було збито. Він запалав ву повітрі та вибухнув. На землю впали лише його уламки на значній площі.

В наш час ми перепитали вже старих людей. Деякі з них навіть бачили той вибух над горами і як падали уламки.

Місцевий старожил розповів: «Літак зробив два кола довкола цієї гори, скидав бомби та стріляв з кулемета. Знизу також у нього почали стріляти. На третьому колі літак задимів та вибухнув у повітрі. І лише його кавалки падали на гори та ліс».

Отже, маючи точну локацію, ми вирушили дослідити це місце, визначити модель літак і по можливості дізнатися всі деталі цього бою та подробиці.

Між Вигодою та Мислівкою якраз наша локація. 9 ранку. Ми вже на місці. Але дістатися не так просто. Треба перейти невеличку річку шириною з 20 метрів. Глибина десь 50 см, але температура води десь близько +5.

На місці падіння уламки йдуть хаотично, але траєкторія якась є. Тобто уламки, що впали на гору, скотилися вниз. Деякі з них там і лишилися на схилах у 45 градусів. Частина уламків була внизу, між річкою та потічком.

Нас у команді було 8 людей. Усі більш менш знайомі з принципами пошуку. Деякі в такій місцевості шукали вперше. За цілий день дослідили велику територію. В одному місці навіть натрапили на залишки від кабіни пілота та її обладнання. Багато гільз ВЯ23, також 12 та 7.62. Рік випуску на всіх – 43. Нажаль, 45 чи 46 року не зустріли.

Залишки від двигуна (в тому числі клапана), частини обшивки, великі шматки броні, оргскло, частини від акумулятора, лючки, дельтадеревина, частини гальмівної та гідро систем, залишки БК, уламки приладів та різні частини механізмів і вузлів. На багатьох деталях були клейма заводу-виробника. Модель фактично визначили одразу. Це був потужний радянський літак Іл-2. Гільзи 23 мм від гармати ВЯ23 та броня були тільки на ілах. Знайшли також декілька деталей з номерами, але скоріш за все технологічними. Наразі номера літака не знаємо. Також фрагментарно знайшли залишки двох кісток, частина берцевої та променевої. Отже пілот або був похований частково, або так і лишився на місці.

Шукати в тій локації досить проблемно. Знизу біля річки болота, де не дуже пройдеш. Зверху ухил у 45-55 градусів. Хоча ми по максимуму визбирали та дослідили цілий квадрат.

За історією з книжки, в цьому бою радянські війська втратили близько 400 воїнів та один літак. Зі сторони УПА – лише 4 бійців. Вони змогли все-одно прорватися і вийти з оточення. Звісно, що цифри трохи сюрреалістичні, але це дані з літопису. Мету виконано – літак знайдено та ідентифіковано як Іл2. Дуже ймовірно, що дата з літопису є правильна – 1946 рік. І події згідно зі спогадами місцевих та літопису також правдиві.

Пошук номера літака та прізвища пілота, а також документальне підтвердження з архіву досить проблемне і дуже малоймовірно. Всі архіви по післявоєнних втратах радянської армії, а особливо, що загинули в Західній Україні, до сих пір під грифом «Секретно» і, напевно, ще будуть довго.

П.С. Всі уламки від цього літака будуть передані в державний музей авіації ім. Антонова. Обіцяли з радістю прийняти та зробити відповідний стенд з історією цього літака та описом бою», – ідеться у дописі.

 

Схожі матеріали за тегами: Долинщина збитий літак 1946 рік

К сожалению, браузер, которым вы пользуетесь, морально устарел,
и не может нормально отображать сайт.

Пожалуйста, скачайте любой из следующих браузеров: